Siirry suoraan sisältöön
Nettiblogi » Taitoblogi » Affiliate markkinointi on merkittävä mainoskanava

Affiliate markkinointi on merkittävä mainoskanava

Affiliate markkinointi mahdollistaa passiiviset tulot.

Kun puhutaan affiliate mainonnasta, sillä tarkoitetaan kumppanuusmainontaa. Affiliate markkinointi on yksinkertaistettuna toimintaa, jossa yritys antaa henkilökohtaisen linkin mainostajalle, jota jakamalla mainostaja pyrkii saamaan yrityksen tuotetta myytyä. Linkin kautta tapahtuneista myynneistä yritys saa myyntitulot ja mainostaja komissiot. Komissio on yrityksen ja mainostajan yhdessä sopima provisio. Se voi esimerkiksi olla tietty prosenttimäärä ostoksen loppuhinnasta tai kiinteä summa jokaisesta ostotapahtumasta tai saadusta liidistä.

Affiliate markkinointi Suomessa

Suomessa affiliate markkinointi on vielä lapsen kengissä verrattuna esimerkiksi Yhdysvaltoihin. Siellä se on miljardibisnes, joka kasvattaa asemiaan. USA:ssa sekä pienet että isot yritykset tekevät affiliate markkinointia. Suomi tulee kuitenkin hyvin perässä. Vähitellen yritykset ja kuluttajat ovat alkaneet ymmärtämään digitaalisen markkinoinnin ja erityisesti kumppanuusmarkkinoinnin merkityksen. Suomessa affiliate markkinoinnista on muutamassa vuodessa kasvanut miljoonabisnes.

Mainostajana voi periaatteessa toimia kuka tahansa, jolla on intohimona ansaita sitä kautta tuloja. Affiliate markkinointia voi tehdä monen eri kanavan kautta. Jos esimerkiksi kotisivujen ylläpito tuntuu liian haastavalta ajatukselta niin markkinointikanavana voi käyttää henkilökohtaista sometiliään. Useimmat yritykset hyväksyvät myös sähköposti sekä Google markkinoinnin. Markkinointitapoja on monia ja vaatii ainoastaan kekseliäisyyttä, kuinka saa omat verkostonsa tuottamaan. Käytetyimpiä alustoja tällä hetkellä ovat blogit sekä sosiaalinen media.

Molemmat osapuolet hyötyvät

Affiliate markkinoinnissa molemmat osapuolet saavat mahdollisuuden ansaita passiivisia tuloja. Yritys on valmis maksamaan mainostajalle siitä, että tämä markkinoi heidän tuotteitaan. Yrityksen ei tarvitse tehdä muita toimia kuin maksaa komissiot. Mainostaja tekee esimerkiksi blogipostauksen ja ohjaa sinne liikennettä. Molemmat osapuolet tekevät työn kerran ja jäävät odottamaan tuloksia. Linkit voivat tuottaa tulosta vielä vuosienkin jälkeen.

Avainsanat: